mariesrecept

Hej! Jag brinner för allt som har med matlagning och göra och att baka. Jag är helt självlärd genom att experimentera i mitt kök. Genom denna blogg tänkte jag dela med mig av massa recept som jag själv komponerar ihop och de flesta kostar inte mer än 10-15kr/portion Lider av IBS, så ibland blir de torka här i bloggen pga att jag inte mår så bra och måste lägga om kosten

Gräddig Kött & Selleri gryta

Kategori: Griskött

Denna maträtt är riktigt god och smakrik.
Vill först och främst säga ifrån om att absolut inte använda något som helst salt under tillagningen, den blir salt i sig själv.

Till 2 personer behövs



300 gram strimlat kött (jag använder skinkgrytbitar som jag strimlar)
2 dl stjälkselleri
1 köttbuljong tärning
2,5 dl milda visp

2 dl okokt ris

Skär köttet i strimlor och stek upp med kryddor som t ex. grillkrydda, svartpeppar och vitpeppar.
Skär sellerin i ca 1 cm tjocka bitar.

Sätt på riset...

Stek köttet i en stekpanna och krydda med grillkrydda, grovmalen svartpeppar och mald vitpeppar.

            

Låt samtidigt grädde, selleri och buljongtärning få koka upp i en tjockbottnad gryta, när den fått ett uppkok så sänker du värmen till de lägsta, rör om då och då så inte grädden fastnar i botten och runt kanterna. Låt detta stå o sjuda i ca 10 min.
Sen lägger du i det stekta köttet och låter de stå o sjuda tills riset är klart.
Rör om då och då.


Också är det då klart att avnjutas