mariesrecept

Hej! Jag brinner för allt som har med matlagning och göra och att baka. Jag är helt självlärd genom att experimentera i mitt kök. Genom denna blogg tänkte jag dela med mig av massa recept som jag själv komponerar ihop och de flesta kostar inte mer än 10-15kr/portion Lider av IBS, så ibland blir de torka här i bloggen pga att jag inte mår så bra och måste lägga om kosten

Kardemummabullar

Kategori: Bakverk

40-60 st, beroende på hur stora du vill göra dessa


INGREDIENSER:

150 gram margarin
5 dl mjölk
50 gram jäst för söta degar
1/2 tsk salt
1-1 1/2 dl socker
2 tsk mald kardemumma
ca 10-13 dl mjöl
1 ägg


ibland har jag ett ägg i smeten, kan man göra som man vill


GÖR SÅ HÄR:
Smält margarin i en kastrull, häll i mjölken o värm till ljummet/fingervarmt.
Häll i en degbunke, smula ner jästen och rör runt tills den smält.
Tillsätt socker, salt, kardemumma och rör om.
Sätt igång elvispen och häll i mjöl lite i taget.
Ju kletigare deg desto fluffigare bullar.
Låt degen jäsa övertäckt i ca 40 min.

Knåda degen på vasken/bakbord och skär ut lika stora degbitar och rulla bullar och lägg på bakplåtspapper på en plåt.
Låt bullarna jäsa ca 30 min
Pensla med ägg och in i mitten av ugnen i ca 7-8 min på 250 grader i vanlig ugn och 225 i varmluftsugn