mariesrecept

Hej! Jag brinner för allt som har med matlagning och göra och att baka. Jag är helt självlärd genom att experimentera i mitt kök. Genom denna blogg tänkte jag dela med mig av massa recept som jag själv komponerar ihop och de flesta kostar inte mer än 10-15kr/portion Lider av IBS, så ibland blir de torka här i bloggen pga att jag inte mår så bra och måste lägga om kosten

Kokosrutor

Kategori: Bakverk

30-35 bitar

Ugnstemp: 175 grader, varmluft 175 grader

150 gram margarin
2 ägg
3 dl socker
2 tsk vaniljsocker
1 msk kakao
4 1/2 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 1/2 dl mjölk

GLASYR: (min egen)

2 tsk vaniljsocker
4 msk smält smör
4 msk kakao
2 hg florsocker
4 msk vatten eller kaffe

GARNERING:

Kokosflingor (ca 100gram)



GÖR SÅ HÄR:

Sätt på ugnen...

Smält margarinet och låt det svalna. Vispa ägg och socker pösigt. Tillsätt de torra ingredienserna omväxlande med mjölken och margarinet.
Häll smeten i en smord och bröad långpanna (30 x 40 cm). Låt den inte stå i skålen, utan häll på fort annars blir den tjockare, o då får man dra ut den över plåten.
TIPS: häll lite här och var på plåten för då blir de lättare att dra ut den med t ex en slickepott.

Grädda kakan nederst i ugnen ca 15 min.

Låt kakan svalna och gör därefter glasyren.
Måtta upp alla torra ingredienser i en skål, tag en handvisp, rör samtidigt som du häller i vattnet/kaffet och det smälta margarinet.

Häll ut glasyren på kakan, använd en brödpensel och dra ut glasyren med över kakan.
Strö över kokosen.




Kommentarer


Kommentera inlägget här: