mariesrecept

Hej! Jag brinner för allt som har med matlagning och göra och att baka. Jag är helt självlärd genom att experimentera i mitt kök. Genom denna blogg tänkte jag dela med mig av massa recept som jag själv komponerar ihop och de flesta kostar inte mer än 10-15kr/portion Lider av IBS, så ibland blir de torka här i bloggen pga att jag inte mår så bra och måste lägga om kosten

"Rörig" kycklinggratäng

Kategori: Kyckling

Jäklar (ursäkta) vilken god gratäng jag hittade på ikväll. Så god så man skulle kunna äta hur mycke som helst.

Till 3-4 personer behövs:

350 gram kycklingfilé
10-12 färska champinjoner
1 liten gul lök
3 dl cremé fraiche
5 dl pastarör
Basilika
En nypa Vitlökspulver
Grekisk grillkrydda (alt. lite av den grillkrydda du har om du inte har denna)
Smör/margarin till stekning
Riven ost (den du har hemma)





Koka pastan enligt anvisning på paketen/påsen.

Strimla/tärna kycklingfilén i rät små bitar och stek den med margarin och kryddorna.
Skiva svampen i tunna skivor som på bilden och stek, hacka löken och stek den med svampen när denne börjar bli klar, men bara så att löken blir lite mjuk.

Blanda kyckling, svamp, lök och pasta i en skål tillsamman med cremé fraichen. Tillsätt eventuellt lite mer basilika och vitlökspulver.

Häll upp allt i en ugnsfast form och strö över osten, rikligt med ost blir godare.

Ställ formen i ugen på 200 grader och låt den stå där tills osten smält