mariesrecept

Hej! Jag brinner för allt som har med matlagning och göra och att baka. Jag är helt självlärd genom att experimentera i mitt kök. Genom denna blogg tänkte jag dela med mig av massa recept som jag själv komponerar ihop och de flesta kostar inte mer än 10-15kr/portion Lider av IBS, så ibland blir de torka här i bloggen pga att jag inte mår så bra och måste lägga om kosten

Tips när det gäller färska champinjoner

Kategori: Tips och råd

Har idag hittat billig färsk svamp på Ica, tag 3 st 250 grams burkar och betala för 2 vilket blev en kostnad på 20 kr. Och alltid när jag hittar detta billigt så hamstrar jag och fryser in.

Så tänkte dela med mig med hur jag gör:

Jag skär all svamp i tunna skivor





Sedan steker jag upp alltihopa i omgångar så de får lite färg, tar bara några minuter. Förväller dom som man säger








Sen samlar jag all stekt svamp i en burk/skål så de får svalna av.





När all svamp blivit kall så tar jag fram min lilla hushållsvåg. Och väger upp ca 70-80 gram i taget och plastar in i portioner.

Stoppar därefter alla plastportioner i 1 eller 2 plastpåsar och in i frysen med det.

Sen är de bara och ta fram så mycke svamp man vill ha/man behöver när man ska göra midda eller annat gott med svamp i.
Såklart får man steka på dessa igen tills de blir så som man vill ha dom.
Själv gillar jag när de blir en lite frasig stekyta


Gott & enkelt

Kommentarer


Kommentera inlägget här: