mariesrecept

Hej! Jag brinner för allt som har med matlagning och göra och att baka. Jag är helt självlärd genom att experimentera i mitt kök. Genom denna blogg tänkte jag dela med mig av massa recept som jag själv komponerar ihop och de flesta kostar inte mer än 10-15kr/portion Lider av IBS, så ibland blir de torka här i bloggen pga att jag inte mår så bra och måste lägga om kosten

Köttgryta

Kategori: Griskött

 
 

Då var det dags för en ny köttgryta idag...Tog vad jag hade hemma som alltid
 
3 portioner
 
400g skink grytbitar
2 morötter
1 vit paprika
1/2 gul lök
1/2 broccoli bukett (färsk)
10 färska champinjoner
5 dl vatten
2 köttbuljongtärningar
svart & vitpeppar
grillkrydda
salt
1 dl creme fraiche
 
Skär grytbitarna lite mindre än som affären packar dom, jag delar en bit i 3-4 bitar beroende på hur stora dom är.
Stek med kryddorna. Lägg över i en tjockbottnad gryta tillsammans med vatten och buljong, morötter som är skurna i slantar och strimlad paprika och hackad lök.
 
Skiva svampen och stek och lägg sedan ner med allt de andra.
 
Låt allt koka/sjuda i ca 10-12 min.  Häll i creme fraichen.
Skär broccolin i små buketter och lägg i och låt koka ytterliggare 5 min
 
Gör sedan en toppredning och häll i så såsen blir lite tjock.
 
En toppredning för er som inte vet: det är att ta mjöl och blanda med kallt vatten till en jämn massa/smet som man sedan häller i lite i taget när det bubblar i grytan. Gör den så tjock som du vill ha den
 
 
 
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: