mariesrecept

Hej! Jag brinner för allt som har med matlagning och göra och att baka. Jag är helt självlärd genom att experimentera i mitt kök. Genom denna blogg tänkte jag dela med mig av massa recept som jag själv komponerar ihop och de flesta kostar inte mer än 10-15kr/portion Lider av IBS, så ibland blir de torka här i bloggen pga att jag inte mår så bra och måste lägga om kosten

Janssons Frestelse

Kategori: Fisk

 
 
Tog reda på vad som skulle finnas i en Jansson och satte sedan ihop ett eget recept, allt detta för att överraska mamma igår på julafton. Aldrig gjort en sådan, långt mindre ätit det. Men jag provade detta och nu kommer jag och göra den varje jul.
Mamma var nöjd och gilla den. Gjorde bara en liten en som räckte till oss båda. Och till detta hade jag
 
 
 
 
4 små potatisar i storlek med ett plommon
1/2 burk matjesill
1 msk av sillspadet
1 dl grädde
1/2 liten gul lök
skorpmjöl
smör
 
 
Skala potatisen och skär i tunna skivor och dela sedan dessa i smala stavar, hacka löken, skär sillen i mindre bitar.
Smörj formen med smör, lägg ett lager potatis, sill och lök, kör så tills formen är fylld nästan ända upp, men avsluta med potatis, häll på grädden och spadet, strö på skorpmjöl och några klickar smör
 
ca 50 min i ugnen på 200 grader
 
Ett tips är som jag gjorde, jag ställde formen på lite folie direkt på gallret så om den börjar koka över så samlas allt där o du slipper städa ugnen

Kommentarer


Kommentera inlägget här: