mariesrecept

Hej! Jag brinner för allt som har med matlagning och göra och att baka. Jag är helt självlärd genom att experimentera i mitt kök. Genom denna blogg tänkte jag dela med mig av massa recept som jag själv komponerar ihop och de flesta kostar inte mer än 10-15kr/portion Lider av IBS, så ibland blir de torka här i bloggen pga att jag inte mår så bra och måste lägga om kosten

Mina lussekatter

Kategori: Bakverk

Har gjort lussekatter idag på mitt eget vis, ett recept jag kommit på genom åren. Fast idag så mortlade jag sockerbit med saffran som det stod på påsen och det gav mycke mer smak. Så en sockerbit per gram saffran

Jag har inga russin eftersom jag ändå bara pillar bort dessa.

 

100 g margarin

1 ägg

1 1/2 dl strösocker

1-2 gram saffran

5 dl mjölk

ca 12-13 dl vetemjöl

 

Smält 100 gram smör/margarin, häll i 5 dl mjölk och låt bli fingervarmt medan grytan står kvar på platten, ett tips är att röra med en handvisp under tiden och känna med ett finger, får inte vara för varmt för då dödar man jästen. Häll allt i en skål, smula ner 50 gram jäst och vispa tills de lösts upp. Vispa ner ett ägg o 1 1/2  dl socker och sen på med elvispen och häll i så mycke mjöl du vill, jag gör en kletig deg för de gör fluffigare bullar. Låt jäsa ca 40 min, knäda degen på mjölat bord/vask och tillsätt mer mjöl om den är alldeles för kladdig, gör lussekatterna, låt jäsa på plåt 30 min, pensla med ägg, in i ugnen i 10 min på 200 grader, detta gäller varmluftsugn. Gissar på 175 grader i vanlig ugn eller samma grader fast mindre tid.

 

 

 

 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: