mariesrecept

Hej! Jag brinner för allt som har med matlagning och göra och att baka. Jag är helt självlärd genom att experimentera i mitt kök. Genom denna blogg tänkte jag dela med mig av massa recept som jag själv komponerar ihop och de flesta kostar inte mer än 10-15kr/portion Lider av IBS, så ibland blir de torka här i bloggen pga att jag inte mår så bra och måste lägga om kosten

Röd Kycklinggryta

Kategori: Kyckling

 
Nu har jag varit igång igen med vad jag hade hemma, tyvärr så är inte bilden så bra. Kanske min digitalkamera börjat göra sitt.
Men i alla fall, maten jag gjorde idag räckte till 3 personer.
 
 
 
INGREDIENSER:
 
350 g kycklingfilé
200 g wokgrönsaker (100 g av vardera thai och vietnames som finns i frysdisken i affären)
1 burk skivad svamp
1 stor burk kokosmjölk
2 charlottenlökar
3-4 tsk röd curry pasta(tag efter smak och hur starkt)
1/2 burk vatten
 
Skaka burken med kokosmjölk (gör att de blir flyttande och lättare att hälla ur) häll det i en tjockbottnad gryta. Fyll halva burken med vatten och häll i. Skär och strimla kycklingfilén, stek med lite salt och peppar. Lägg ner det i kokosmjölken. Stek upp svampen med löken ett par minuter och lägg även detta i grytan. Och sen wokgrönsakerna. Låt allt koka upp. Klicka i currypastan och rör om, och låt koka ca 10-15 min. Smaka av och rör runt under tiden det kokar på lägre värme. om de behövs mer curry och salt, eventuellt lite svartpeppar också. Höj värmen och Red av med en toppredning (mjöl i en burk med kallt vatten, skaka om till en jämn smet, häll i när grytan storkokar, lite i taget till så tjock du vill ha själva såsen)
 
Som sagt lite suddig bild. Men fick ju middagar för frysen, så nästa gång jag äter detta kan jag ju se om jag kan ta en bättre bild. Men det var i alla fall hur gott som helst med ris till. Kan säkerligen funka med nån sorts pasta oxå eller nudlar.
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: