mariesrecept

Hej! Jag brinner för allt som har med matlagning och göra och att baka. Jag är helt självlärd genom att experimentera i mitt kök. Genom denna blogg tänkte jag dela med mig av massa recept som jag själv komponerar ihop och de flesta kostar inte mer än 10-15kr/portion Lider av IBS, så ibland blir de torka här i bloggen pga att jag inte mår så bra och måste lägga om kosten

Pesto & solrosfrö bröd

Kategori: Bakverk

Detta är inget eget recept, utan har lånat de från hembakatbrod.se



Du behöver

Deg

  • 5 dl vatten
  • 25 g jäst
  • 650 g manitoba cream eller vetemjöl special
  • 1/2 dl olivolja
  • 2 tsk salt, 12 g

Fyllning

  • 2 msk grön pesto
  • 2 dl rostade solroskärnor
  • (gräslök till dekoration)

Gör så här:

Blanda alla ingredienserna till degen utom salt. Blanda ner 1,5 dl av solroskärnorna. Knåda med matberedare/ degblandare i tio minuter. Går lika bra med elvisp för de använde jag fast dock inte lika många minuter Tillsätt saltet och vispa ytterligare ca fem minuter.

Låt degen vila cirka 10 minuter eller tills jäsningen börjar komma igång.

Klä en långpannan med bakplåtspapper. Strö mjöl i botten och häll ut degen, tryck ut den jämnt i hela pannan med mjölade händer.

Stryk ut peston över hela brödet och strö över resten av solroskärnorna.

Låt brödet jäsa i cirka 30 minuter.

Sätt in plåten i 250 grader. Efter fem minuter sänks värmen till 200 grader. Grädda ytterligare cirka 10 minuter.

Låt brödet svalna på galler några minuter innan det skärs i bitar och serveras nygräddat






Kommentarer


Kommentera inlägget här: