mariesrecept

Hej! Jag brinner för allt som har med matlagning och göra och att baka. Jag är helt självlärd genom att experimentera i mitt kök. Genom denna blogg tänkte jag dela med mig av massa recept som jag själv komponerar ihop och de flesta kostar inte mer än 10-15kr/portion Lider av IBS, så ibland blir de torka här i bloggen pga att jag inte mår så bra och måste lägga om kosten

Pitabröd

Kategori: Bröd

Många år sedan jag gjorde egna pitabröd, så jag hittade inte det receptet jag använde mig av då. Fick googla lite och bygga ihop ett eget och det blev riktigt bra.
 
 
 
 
Ingredienser till 8 st:
 
1/2 pkt jäst (25 g)
5 dl vatten
2 msk olivolja
1 tsk salt
en nypa socker
10-13 dl vetemjöl
 
Lös upp jästen i fingervarmt vatten (värm på spisen) i en degbunke/skål. Tillsätt olja, salt och socker. Använd elvisp och kör ner mjöl efterhand, jag brukar alltid göra en kletigare deg och med det menar jag att jag använder alltid mindre mjöl än recept säger, bakverken blir luftigare och saftigare.
 
Låt degen jäsa 1 timme.
 
Tag ur degen och är den mycke kletig så knåda in lite mer mjöl. Dela sedan degen i 8 lika stora bitar, rulla till bollar och kavla ut till runda kakor, ca 1 cm tjocka. Lägg på plåt med bakpapper (4 st per plåt).
Grädda i ugnen i 8 min på 250 grader
 
Och så här åt jag ett fyllt bröd igår med kassler, svamp, romansallad, gurka, tomat, rödlök...supergott. Man kan ju ha precis vad som helst i dessa bröd, både varmt som kallt
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: