mariesrecept

Hej! Jag brinner för allt som har med matlagning och göra och att baka. Jag är helt självlärd genom att experimentera i mitt kök. Genom denna blogg tänkte jag dela med mig av massa recept som jag själv komponerar ihop och de flesta kostar inte mer än 10-15kr/portion Lider av IBS, så ibland blir de torka här i bloggen pga att jag inte mår så bra och måste lägga om kosten

Färsrulle

Kategori: Färs

 
Jag har aldrig gjort en köttfärslimpa i hela mitt liv. Så förra helgen provade jag att göra en sådan, eller snarare en rulle. Jag hittade på allt själv som alltid. Och bjöd sedan mamma på detta, hennes limpor har jag alltid gillat ju. Hon tyckte min var god och saftig.
 
Detta behöver du:
 
 
400 gram fläskfärs eller annan färs om du vill det
1 liten burk skivade champinjoner
1 ägg
1 liten rödlök
skorpmjöl
grillkrydda
svart och vitpeppar
salt
1 pkt bacon
 
 
Blanda ägg och kryddor i en skål tillsammans med ca 2 msk skorpmjöl. Rör ihopa. Lägg i färsen och blanda. jag gör alltid detta med händerna, eller ja en hand blir de ju.
Lägg upp färssmeten på skärbärda och platta ut till en lagon tjock fyrkant. Strö på hackad rödlök och hackad svamp över hela rutan. Rulla ihopa till en längd och lägg i en ugnsfast form. Klä sedan rullen med bacon.
 
Jag fick ut 10 skivor så jag gissar på att detta räcker till 3 personer, ev 4 beroende på hur stor man är i maten
 
In i mitten av ugnen på 200 grader i ca 45 min
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: