mariesrecept

Hej! Jag brinner för allt som har med matlagning och göra och att baka. Jag är helt självlärd genom att experimentera i mitt kök. Genom denna blogg tänkte jag dela med mig av massa recept som jag själv komponerar ihop och de flesta kostar inte mer än 10-15kr/portion Lider av IBS, så ibland blir de torka här i bloggen pga att jag inte mår så bra och måste lägga om kosten

Frukostrutor á la Bengtsson

Kategori: Bröd

Har nyss tagit ut sista plåten ur ugnen. Vad det blev? Jo jag hitta på ett eget recept med grahamsbullar.

 Ca 25 st

7 dl vetemjöl

7 dl stenmalet grahamsmjöl

5 dl vatten

1 pkt jäst

1 tsk salt

1 tsk socker

50 gram margarin

 

Smält margarinet, häll på vattnet o värm tills det är fingervarmt. Känn med ett finger hela tiden för de kan gå fort.

Smula ner jästen i en degbunke, häll på lite av ljumma vätskan, ta en handvisp o rör runt tills jästen löst sig.

Blanda allt mjöl, salt o socker i en skål.

Tag fram elvispen och kör ner lite mjöl i taget tills allt är i och du har en jämn slät deg, gör inget om den är lite klibbig, de ger mjukare o fluffigare bullar har jag märkt genom åren.

Låt jäsa i ca 40 min.

Häll upp degen på mjölat bord/bänk. Knåda eventuellt in lite mer mjöl. Tag en del av degen, kavla ca 1 cm tjock och skär ut rutor. Gör sedan så med all deg tills den är slut.

Låt jäsa igen i ca 30 min

Pensla med ägg. Mitten av ugnen på 200 grader(varmluftsugn)  i ca 12 minuter

Brukar ha nån sorts fröer som t ex solrosfrön på men valde bort allt sådant idag

 

 

 

 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: