mariesrecept

Hej! Jag brinner för allt som har med matlagning och göra och att baka. Jag är helt självlärd genom att experimentera i mitt kök. Genom denna blogg tänkte jag dela med mig av massa recept som jag själv komponerar ihop och de flesta kostar inte mer än 10-15kr/portion Lider av IBS, så ibland blir de torka här i bloggen pga att jag inte mår så bra och måste lägga om kosten

Muffins med rotfrukter

Kategori: Grönsaker & rotfrukter

 
Satt och tänkte på gratänger, pizzabullar och annat sånt där blandat gott man blandar ihopa och stoppar i ugnen.
Och då kom jag ju på att jag flera gånger i veckan äter ugnsbakade grönsaker/rotfrukter och varför då inte göra som man gör när man gör gratäng eller dom där zucchiniplättorna jag började göra förra veckan. Sagt och gjort har jag nu testat detta idag. Och det var mycke godare än att göra så med rotfrukterna än att lägga dom skivade i en form.
 
 
Så här gjorde jag och använde mig av till 2 portioner:
 
1 morot
1 palsternacka
1 potatis
1 liten chalottenlök
 
 
 
Skala och riv allt med den grova sidan av rivjärnet. Lägg ner i en skål tillsammns med
 2 råa ägg
2 tsk olivolja
salt
svartpeppar
 
Rör om allt ordentligt till en jämn smet. Klicka sedan ner i muffinsformar av aluminium. Jag använde mig av en muffinsplåt eftersom jag har såna hemma. Strödde även lite riven ost ovanpå, men inte alls mycke.
 
 
 
In i ugnen på 200 grader i 20 minuter, varmluftsugn
 
 
 
För att få ur dessa ur formarna så använd en matsked o gräv försiktigt runt om så den lossnar o sen bara att ta ur med skeden. Eller så kan man servera de som de är i formarna
 
Till dessa hade jag en kotlett
 
 
 
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: