mariesrecept

Hej! Jag brinner för allt som har med matlagning och göra och att baka. Jag är helt självlärd genom att experimentera i mitt kök. Genom denna blogg tänkte jag dela med mig av massa recept som jag själv komponerar ihop och de flesta kostar inte mer än 10-15kr/portion Lider av IBS, så ibland blir de torka här i bloggen pga att jag inte mår så bra och måste lägga om kosten

Kyckling, broccoli, svamp med äggstanning

Kategori: IBS vänlig mat

 
 
Igår gjorde jag nåt liknande fast med färs istället för kyckling. Därför jag var tvungen och testa detta idag.
Såklart är det eget hittepå och supergott
 
 
Till det hela använde jag:
 
600 gram kycklingfilé
300 gram frysta broccoli buketter
ca 10 st färska champinjoner
 
Skär kycklingen i mindre bitar och stek i valfria kryddor, jag använde en kycklingkrydda för att jag tycker den är så god. Skiva svampen i mindre bitar och stek.
Koka broccolin i ca 2 min, skär sedan dessa buketter i mindre bitar. Blanda allt i en glasform eller vad ni nu har för något som är ugnsfast.
 
Äggstanningen: Vispa 5 ägg och 5 dl mjölk och häll sedan över allt i formen
 
In i ugnen i 30-40 min på 200 grader. Man kan ta stickprov mot slutet för att se så att äggstanningen stelnat. Man kan oxå lägga på aluminiumfolie mot slutet om man vill ha mindre färg
 
Provade att frysa en liten bit från det jag gjorde igår och värmde i micron o åt idag. Så nu vet jag att de funkar att frysa och värma upp igen. Därav fick jag av detta recept 6 st lunch matlådor.
En ganska mäktig o mättande maträtt
 
 
 
 
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: