mariesrecept

Hej! Jag brinner för allt som har med matlagning och göra och att baka. Jag är helt självlärd genom att experimentera i mitt kök. Genom denna blogg tänkte jag dela med mig av massa recept som jag själv komponerar ihop och de flesta kostar inte mer än 10-15kr/portion Lider av IBS, så ibland blir de torka här i bloggen pga att jag inte mår så bra och måste lägga om kosten

Maries mixade gratäng

Kategori: Griskött

Då var det dags igen för en ny maträtt som jag nyss ätit, riktigt god och saftig.
Tog sådant jag hade hemma, dock inte så jättemånga ingredienser denna gången, men ack så gott.
Måste absolut provas...så du som läser detta och vill prova; kan lova att du inte kommer att ångra dig!!


Till 2 personer:

2 pkt bacon
1 burk skivade champinjoner
1 1/2 dl purjolök
2 dl ris

Såsen: (ett tips är att göra den allra först)
2,5 dl turkisk yoghurt
2 vitlöksklyftor

250-300 g riven ost

Koka riset enligt anvisningar på paketet/påsen.

Gör sedan detta under tiden riset kokar:
Klipp bacon paketen i ca 2 cm tjocka strimlor och stek upp, inte så hårt stekt.
Skär purjolöken i 1 cm tjocka ringar.
Stek svampen några minuter och lägg sedan i purjolöken och låt detta steka i nån minut.
Lägg bacon, svamp, purjolök och ris i en skål och rör om.

 ((Klicka på små bilder så blir dessa större))


Rör ner såsen i blandningen



Häll sedan upp röran i en ugnsfast form och strö över den rivna osten.

Ställ in formen i ugnen på 200 grader i ca 20 min eller tills osten smält och blivit krispig på ytan.




Detta ser väl riktigt gott ut???

SMAKLIG MÅLTID!!!!!!!!!!!!!!!!!




Kommentarer


Kommentera inlägget här: