mariesrecept

Hej! Jag brinner för allt som har med matlagning och göra och att baka. Jag är helt självlärd genom att experimentera i mitt kök. Genom denna blogg tänkte jag dela med mig av massa recept som jag själv komponerar ihop och de flesta kostar inte mer än 10-15kr/portion Lider av IBS, så ibland blir de torka här i bloggen pga att jag inte mår så bra och måste lägga om kosten

Snabba Köttgrytan

Kategori: Griskött

Stod på jobbet idag och funderade på vad jag skulle göra till midda och då kom jag på att där var billiga skinkgrytbitar på ica, så en köttgryta fick de bli

Denna räcker till 2-3 personer, fast för mig blev det 4 portioner. 3 st som jag hällt upp i burkar för frysen och en portion som jag åt idag ju...


1 burk mini majs (425g)
1 burk skivad svamp (290g)
1 grön paprika (hade grön hemma men går bra med annan oxå)
1 dl purjolök
4 små morötter
ca 600 g skinkgrytbitar
2 köttbuljongtärningar
ca 7 dl vatten
1 dl creme fraiche
grovmalen svartpeppar
mald vitpeppar
grillkrydda
paprikapulver






Gör så här:

Stek upp köttbitarna i så stora bitar du vill ha med svartpeppar, vitpeppar, grillkrydda och paprikapulver, brukar vara för stora bitar i förpackningarna tycker jag, så jag delar dessa på mitten eller 3 ggr.
Strimla paprikan, skär morötterna i slantar, skär purjolöken i ca 1 cm tjocka ringar, dela varje minimajs i ca 5 delar .Häll vattnet i en gryta med buljongtärningarna. Lägg i alla ingredienserna och låt småkoka i ca 20 min, red grytan med mjöl. Rör ner creme frachen.



Min portion....fortfarande varmt, därav lite immig bild




Resten som jag fryser in i såna där 400 grams burkar som det varit räksallad i.





Kommentarer


Kommentera inlägget här: