mariesrecept

Hej! Jag brinner för allt som har med matlagning och göra och att baka. Jag är helt självlärd genom att experimentera i mitt kök. Genom denna blogg tänkte jag dela med mig av massa recept som jag själv komponerar ihop och de flesta kostar inte mer än 10-15kr/portion Lider av IBS, så ibland blir de torka här i bloggen pga att jag inte mår så bra och måste lägga om kosten

Min paj med färs

Kategori: Färs

Har idag hittat på en helt egen paj, okej att det är med tacokrydda, men den är ändå min egen.



PAJDEG:

3 dl mjöl
150 g margarin
2 msk vatten

Lägg mjöl och margarin i en skål, knåda ihopa till en jämn deg, häll på av vattnet då och då.
Lägg sedan den i kylen utplattad i plastfolie.


INGREDIENSER:

400 g fläskfärs
1 röd paprika
1 liten burk skivade champinjoner
1 påse tacomix
1 dl purjolök


Stek upp färsen, strö på tacomi påsen och rör om, häll på 1 1/2 dl vatten och låt puttra på lägsta värmen i ca 7-8 min.
Strimla paprikan och stek den tillsammans med svampen i ca 5 min på låg värme, lägg på purjolöken och stek ytterligare ca 2-3 min, se till så inte purjolöken blir bränd.
Blanda ihopa allting i en skål.

Tag fram pajdegen, kavla ett tryck ut den i en pajform och nagga lite här och var med en gaffel.
Förgrädda i ugnen ca 15-20 min på 200 grader.

Tag ut formen ur ugnen, häll ut färsblandningen jämnt över pajskalet.

              

Vispa ihopa en äggstanning av 2 ägg, 1 dl mjölk, lite salt och peppar och häll över färsblandningen.

Ställ den nu i mitten av ugnen i ca 15-20 min.




Klar att serveras med t ex en sallad