mariesrecept

Hej! Jag brinner för allt som har med matlagning och göra och att baka. Jag är helt självlärd genom att experimentera i mitt kök. Genom denna blogg tänkte jag dela med mig av massa recept som jag själv komponerar ihop och de flesta kostar inte mer än 10-15kr/portion Lider av IBS, så ibland blir de torka här i bloggen pga att jag inte mår så bra och måste lägga om kosten

Ugnsbakad fisk med svampsås

Kategori: Fisk

Den här rätten har jag ätit i många år, min mamma som hitta på den när jag var liten.
Så tänkte nu dela med den till er, mina läsare.

Detta behöver du och det räcker till 2 personer

400 gram fisk (ett fiskblock)
1 stor burk skivad svamp
5 dl mjölk
mjöl
margarin
salt
vitpeppar
aromat

Gör så här:
Tag fram fiskblocket ca 30 min innan tillagning. Lägg den i en ugnsfast form, salta lite lätt över den.



Såsen:
Öppna svampburken o häll av vätskan i ett glas.
Stek svampen i rikligt med margarin i en tjockbottnad gryta tills de fått färg tillsammans med vitpeppar o salt o aromat, rör med visp då o då.



Tag grytan av plattan, vispa ner ca 2 tsk mjöl ev 3, de ska bli som en smet.
Tag vätskan från svampen o häll i grytan, vispa...sätt sedan grytan på plattan igen och häll i lite mjölk i taget samtidigt som du vispar runt, såsen ska bli lite tunnare.




Häll sedan såsen över fisken.



In i ugnen på 200 grader i ca 40 min.

Serveras med potatis...gott till är kokta morötter eller ugnsbakade.
Men även gröna bönor

 




Hoppas det ska smaka för er som provar den