mariesrecept

Hej! Jag brinner för allt som har med matlagning och göra och att baka. Jag är helt självlärd genom att experimentera i mitt kök. Genom denna blogg tänkte jag dela med mig av massa recept som jag själv komponerar ihop och de flesta kostar inte mer än 10-15kr/portion Lider av IBS, så ibland blir de torka här i bloggen pga att jag inte mår så bra och måste lägga om kosten

K & G á la Fluff

Kategori: Griskött

WOW vilken maträtt jag gjorde idag, såsen man har ovanpå är gudomlig, den blir helt fluffig och riktigt smälter i munnen.

Varför jag döpte den till K & G á la Fluff?
Jo för att K= kött och G=grönsaker
Fluff= såsen


Gissar på att detta receptet räcker till 3 personer, eventuellt 4 beroende på hur stor i maten man är.

DETTA BEHÖVER DU:

200 g strimlat kött (skinkgrytbitar)
1 röd paprika
1 vit paprika (orange går bra)
150 g färska champinjoner
Grekisk grillkrydda (du kan använda vanlig)
Grovmalen svartpeppar
Vitlökspulver



2 dl kokt ris


SÅSEN:

1 dl grädde
1 dl majonäs
2 ägg


GÖR SÅ HÄR:

Koka riset enligt paketens/påsens anvisning.
Gör sedan resten under tiden riset kokar.

Strimla köttbitarna och stek med grekisk grillkrydda och en nypa svartpeppar och vitlökspulver.
Skiva svampen tunt och stek upp tills de får en fin färg.

      

Häll på 2-3 dl vatten över köttet och sänk till låg värme. Strimla paprikan och lägg i med köttet och lägg även i den stekta svampen. Låt det stå och puttra tills nästan all vätska är borta. Ta eventuellt i lite mer krydda om det behövs, som alltid en smaksak från person till person.

  

Allt detta bör nu vara klart samtidigt.
Tag en ugnsfast form, lägg halva riset i botten och bred ut, häll sedan på köttröran och bred ut den jämnt, och till sist ovanpå detta resten av riset.

    

Tag fram 2 skålar, häll grädde, majonäs och äggulor i en skål och rör om ordentligt med en sked.
Äggvitorna har du i en annan skål som du vispar till hårt skum, därefter vänder du ner detta MYCKE FÖRSIKTIGT med grädden, majonäsen och äggulorna.

OBS: rör ej runt, utan vänd runt några gånger, annars tappar såsen sin fluffighet.

Häll sedan detta över alltihopa....

  

Ca 10-15 min i ugnen på 200 grader, tills såsen fått en fin jämn gyllenbrun färg







Kommentarer

  • Maria säger:

    Den är maträtten ska jag pröva imorgon,hittade till bloggen från FB.Måste säga att du har mycket som jag ska testa.

    2011-09-07 | 15:49:56
  • Åse Hansson säger:

    Nu har jag lagat och ätit den här rätten. Den var enkel att göra. Nästa gång ska jag ha mer kryddor o mer sås....



    Tack för tipset



    /Åse

    2011-11-20 | 16:10:50
  • Kerstin säger:

    Blev nyfiken på denna rätt bara för att namnet var så kul. Återkommer med kommentar när jag har lagat det...

    Svar: Undrar om du lagat mitt recept än?
    Marie None

    2012-05-20 | 17:44:53

Kommentera inlägget här: