mariesrecept

Hej! Jag brinner för allt som har med matlagning och göra och att baka. Jag är helt självlärd genom att experimentera i mitt kök. Genom denna blogg tänkte jag dela med mig av massa recept som jag själv komponerar ihop och de flesta kostar inte mer än 10-15kr/portion Lider av IBS, så ibland blir de torka här i bloggen pga att jag inte mår så bra och måste lägga om kosten

MB´s Kycklinggryta

Kategori: Kyckling

Idag har jag varit igång igen och hittat på en ny maträtt, kom på ingredienserna igårkväll när jag låg och kolla på TV.

Receptet räcker gott och väl till 2-3 portioner, beroende på hur stor man är i maten



INGREDIENSER:




250 g kycklingfilé
En bukett broccoli, ca 250 g
2 små morötter, ca 100 g
1 väldigt liten charlotten lök
1 liten burk hela champinjoner
1 hönsbuljongtärning
5 dl vatten
3-4 msk cremé fraiche
Curry
Salt

Ris till detta, jag tar knappt 1 dl till per portion


Gör så här:

Dela broccolin i mindre buketter, skär morötterna i slantar, dela svampen på mitten, hacka charlottenlöken i inte alltför små bitar.
Strimla kycklingen och stek i margarin, strö på lite curry och salt.
Bryn svampen i några minuter.



Tag fram en gryta, häll i vattnet med buljongtärningen.
Sätt på plattan, lägg i kycklingen, morötterna, charlottenlöken och den brynta svampen när det börjar koka. Låt småputtra ca 5 min.
Lägg i broccolin och låt koka ytterligare 5 min, smaka av med mer curry och salt under tiden.
När grytan är klar så ta i cremé fraiche.
Om man vill ha den lite tjockare så går det bra och reda den.
Jag gjorde det med lite mjöl och vatten.


Kommentarer


Kommentera inlägget här: