mariesrecept

Hej! Jag brinner för allt som har med matlagning och göra och att baka. Jag är helt självlärd genom att experimentera i mitt kök. Genom denna blogg tänkte jag dela med mig av massa recept som jag själv komponerar ihop och de flesta kostar inte mer än 10-15kr/portion Lider av IBS, så ibland blir de torka här i bloggen pga att jag inte mår så bra och måste lägga om kosten

Indisk kycklingsoppa

Kategori: Kyckling

 
 
 
 
Har länge velat hitta på och göra en egen kycklingsoppa, så idag ställde jag mig och gjorde detta. Att jag kallar den indisk är för att jag hade en indisk stek & grillkrydda hemma. Tyvärr tog kryddan slut, så på tisdag när det är marknadspremiär så ska jag hamstra hem några påsar, för den är även god i grytor
 
Till 4 portioner behöver du:
 
300 gram kycklingfilé
1 liter vatten
2 st höns eller kycklingbuljongtärningar
2 morötter
1 palsternacka
1 burk skivade champinjoner
1 gul sommar lök
blasten från 2 lökar eller 1 dl purjolök
Salt 
Peppar
Indisk krydda
 
 
Strimla kycklingen smått och stek med kryddorna.
 
Häll vatten och buljong i en gryta. Skala och tärna morötter och palsternacka och hacka löken och lägg ner allt i grytan, låt koka ca 10 min, häll sedan i kyckling och svamp och låt koka ytterligare 5-10 min.
 
Smaka av med salt och indiska kryddan
 
 
 
Antingen äter jag en portion ikväll eller imorgon, resten ska i alla fall in i frysen
Har såklart smakat på den och den var riktigt god
 
 
 
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: