mariesrecept

Hej! Jag brinner för allt som har med matlagning och göra och att baka. Jag är helt självlärd genom att experimentera i mitt kök. Genom denna blogg tänkte jag dela med mig av massa recept som jag själv komponerar ihop och de flesta kostar inte mer än 10-15kr/portion Lider av IBS, så ibland blir de torka här i bloggen pga att jag inte mår så bra och måste lägga om kosten

Tabbouleh på mitt vis

Kategori: IBS vänlig mat

 
 
Kom igår på att jag nog aldrig testat quinoa, så googlade runt lite för att se vad detta är och vad man kan göra med det. Och det positiva är att det inte innehåller gluten, vilket är kanon för mig och andra som har IBS.
Men tyvärr så hade inte Ica detta hemma idag när jag var där, så det fick bli bulgur eftersom jag redan har det hemma.
 
Och det jag tyckte lät gott var Tabbouleh, läste om detta och vilka ingredienser som ingår, så nu har jag gjort en egen sådan, alltså på mitt vis. Sjukt gott var det, skulle kunna äta det dagligen och man kan ha det till precis vad som helst. För mig blev det egna vitlöksbiffar.
 
Eftersom jag aldrig gjort detta så blev det endast till en portion
 
30 gram bulgur (mängden innan det är kokt)
1/2 hönsbuljongtärning
1 vitlöksklyfta
1 msk olivolja
1/2 tomat
ca 5 cm gurka
1/3 del av en liten röd lök
1 krm cayennepeppar
2 tsk persilja (använde fryst, finns i små paket i frysdisken)
 
 
Koka bulgur enligt anvisningar tillsammans med en halv hönsbuljongtärning.
 
Under tiden detta görs så hackas du tomat, gurka och rödlök i små bitar.
 
Direkt bulgur är kokt så rör ner en pressad vitlöksklyfta med oljan. Och sedan är det bara att ta i resten och röra runt ordentligt så smakerna "gifter sig" med varandra
 
Kan ätas som det är om man vill det. men tror absolut det är gott med allt. Kött, fågel och fisk, ja vad du nu än vill ha
 
 
 
 
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: