mariesrecept

Hej! Jag brinner för allt som har med matlagning och göra och att baka. Jag är helt självlärd genom att experimentera i mitt kök. Genom denna blogg tänkte jag dela med mig av massa recept som jag själv komponerar ihop och de flesta kostar inte mer än 10-15kr/portion Lider av IBS, så ibland blir de torka här i bloggen pga att jag inte mår så bra och måste lägga om kosten

Chokladmuffins (den kladdiga varianten)

Kategori: Bakverk

 
Varit i farten ikväll och bakat en plåt, gott med choklad på alla sätt
 
Ugnstemp: 200 grader Varmluft: 175 grader
 
15 st
 
100 g margarin/smör
2 ägg
2 1/2 dl strösocker
1 1/2 tsk vaniljsocker
1 kryddmått salt
4 msk kakao
2 dl vetemjöl
1/2 tsk bakpulver
 
Använd elvisp
 
Ställ veckade pappersformar på en plåt.
Smält matfettet och låt det svalna.
Vispa ägg och socker pösigt. Tillsätt de övriga torra ingredienserna. Blanda till sist i matfettet. Fördela smeten jämnt i formarna, ca 3/4 del.
Grädda mitt i ugnen ca 10 min
 
Bli inte oroliga att något gått fel. När de kommer ut i ugnen har dom rest sig fint (som på bilden), men under tiden dom svalnar så sjunker dom ihopa i mitten, men de ska vara så i och med att det är en kladdmuffins, lovar att dom är riktigt goda.
 
Förvaras bäst i plastburk i kylen
 
 
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: